STD MIDDLE LATITUDE AURORAL ACTIVITY WATCH
-
Dirk Obudzinski
STD MIDDLE LATITUDE AURORAL ACTIVITY WATCH
There is a fair chance the "northern lights" may become visible over middle latitude regions tonight. A coronal mass ejection (CME) from the Sun impacted the Earth earlier today (at 9:40 am EDT, 13:40 UTC on 17 August). Solar wind conditions have thus far not been particularly favorable for producing periods of enhanced auroral activity. However, there is a notable chance conditions could improve over the next 12 hours. Observers should keep a close eye on the sky tonight for possible auroral activity. A middle latitude aurora watch has been issued and is valid through tonight and tommorrow. Details follow below.
MIDDLE LATITUDE AURORAL ACTIVITY WATCH
WATCH ISSUED: 00:00 UTC, 18 AUGUST 2003
VALID BEGINNING AT: EFFECTIVE IMMEDIATELY
VALID UNTIL: 23:00 UTC (7 pm EDT) ON 18 AUGUST
HIGH RISK PERIOD: 18 AUGUST (UTC DAYS)
MODERATE RISK PERIOD: 18 - 19 AUGUST
PREDICTED ACTIVITY INDICES: 30, 18, 12, 15 (18 AUGUST - 21 AUGUST)
POTENTIAL MAGNITUDE OF MIDDLE LATITUDE AURORAL ACTIVITY: MODERATE
POTENTIAL DURATION OF THIS ACTIVITY: MAIN BELT = 12 HOURS
MINOR BELT = 12 TO 24 HOURS
ESTIMATED OPTIMUM OBSERVING CONDITIONS: PRIOR TO AND NEAR LOCAL MIDNIGHT
EXPECTED LUNAR INTERFERENCE: MODERATE
OVERALL OPPORTUNITY FOR OBSERVATIONS FROM MIDDLE LATITUDES: FAIR
AURORAL ACTIVITY *MAY* BE OBSERVED APPROXIMATELY NORTH OF A LINE
FROM...
NORTHERN WASHINGTON STATE TO SOUTHERN MONTANA TO SOUTH DAKOTA TO
SOUTHERN MINNESOTA TO SOUTHERN MICHIGAN TO NEW YORK STATE TO NEW HAMPSHIRE.
ACTIVITY *MAY* ALSO BE OBSERVED APPROXIMATELY NORTH OF A LINE FROM...
IRELAND TO UNITED KINGDOM TO NORTHERN NETHERLANDS TO NORTHERN
GERMANY TO SOUTHERN SWEDEN TO LATVIA TO ESTONIA TO NORTHERN RUSSIA.
NEW ZEALAND AND SOUTH EASTERN REGIONS OF AUSTRALIA MAY ALSO OBSERVE
PERIODS OF ACTIVITY.
SYNOPSIS...
An interplanetary shock was observed passing the ACE spacecraft in the solar wind at 13:40 UTC on 17 August. The disturbance has thus far produced mostly active geomagnetic conditions with localized regions of minor storm activity. An unconfirmed report of a quiescent auroral arc was also reported from Sweden a few hours ago. There is a notable chance the IMF may swing gradually southward over the next 12 hours. If this occurs, the intensity of auroral activity will increase. Significant auroral storming is not anticipated. However, activity might become strong enough to observe from many dark-sky middle latitude sites. Moonrise occurs later in the evening and should provide optimally dark sky conditions prior to local midnight and minimal light pollution after moonrise near local midnight.
This watch will remain valid through 23:00 UTC (7 pm EDT) on 18 August. It will then be updated or allowed to expire. For updated information, visit: http://www.spacew.com/aurora/forum.html. For real-time plots of current activity, visit: http://www.spacew.com/plots.html
PLEASE REPORT OBSERVATIONS OF AURORAL ACTIVITY TO:
http://www.spacew.com/submitsighting.html
MIDDLE LATITUDE AURORAL ACTIVITY WATCH
WATCH ISSUED: 00:00 UTC, 18 AUGUST 2003
VALID BEGINNING AT: EFFECTIVE IMMEDIATELY
VALID UNTIL: 23:00 UTC (7 pm EDT) ON 18 AUGUST
HIGH RISK PERIOD: 18 AUGUST (UTC DAYS)
MODERATE RISK PERIOD: 18 - 19 AUGUST
PREDICTED ACTIVITY INDICES: 30, 18, 12, 15 (18 AUGUST - 21 AUGUST)
POTENTIAL MAGNITUDE OF MIDDLE LATITUDE AURORAL ACTIVITY: MODERATE
POTENTIAL DURATION OF THIS ACTIVITY: MAIN BELT = 12 HOURS
MINOR BELT = 12 TO 24 HOURS
ESTIMATED OPTIMUM OBSERVING CONDITIONS: PRIOR TO AND NEAR LOCAL MIDNIGHT
EXPECTED LUNAR INTERFERENCE: MODERATE
OVERALL OPPORTUNITY FOR OBSERVATIONS FROM MIDDLE LATITUDES: FAIR
AURORAL ACTIVITY *MAY* BE OBSERVED APPROXIMATELY NORTH OF A LINE
FROM...
NORTHERN WASHINGTON STATE TO SOUTHERN MONTANA TO SOUTH DAKOTA TO
SOUTHERN MINNESOTA TO SOUTHERN MICHIGAN TO NEW YORK STATE TO NEW HAMPSHIRE.
ACTIVITY *MAY* ALSO BE OBSERVED APPROXIMATELY NORTH OF A LINE FROM...
IRELAND TO UNITED KINGDOM TO NORTHERN NETHERLANDS TO NORTHERN
GERMANY TO SOUTHERN SWEDEN TO LATVIA TO ESTONIA TO NORTHERN RUSSIA.
NEW ZEALAND AND SOUTH EASTERN REGIONS OF AUSTRALIA MAY ALSO OBSERVE
PERIODS OF ACTIVITY.
SYNOPSIS...
An interplanetary shock was observed passing the ACE spacecraft in the solar wind at 13:40 UTC on 17 August. The disturbance has thus far produced mostly active geomagnetic conditions with localized regions of minor storm activity. An unconfirmed report of a quiescent auroral arc was also reported from Sweden a few hours ago. There is a notable chance the IMF may swing gradually southward over the next 12 hours. If this occurs, the intensity of auroral activity will increase. Significant auroral storming is not anticipated. However, activity might become strong enough to observe from many dark-sky middle latitude sites. Moonrise occurs later in the evening and should provide optimally dark sky conditions prior to local midnight and minimal light pollution after moonrise near local midnight.
This watch will remain valid through 23:00 UTC (7 pm EDT) on 18 August. It will then be updated or allowed to expire. For updated information, visit: http://www.spacew.com/aurora/forum.html. For real-time plots of current activity, visit: http://www.spacew.com/plots.html
PLEASE REPORT OBSERVATIONS OF AURORAL ACTIVITY TO:
http://www.spacew.com/submitsighting.html
-
Heiko
das waere doch D A S Ereignis gewesen - Aurora ueber dem str
das waere doch D A S Ereignis gewesen - Aurora ueber dem stromlosen dunklen New York ...
-
Ulrich Rieth
Na zum Glück gabs die Belohnung nicht...
...für die überaus konfus elektrisch versorgten Nordamerikaner 
Gruß
Ulrich
Gruß
Ulrich
-
mikestb
hätte wahrscheinlich Panik ausgelöst ....
stell Dir vor, die NYker sehen plötzlich am Himmel dies Glühen, rot oder gar grün .... denen wäre doch nur ein Anschlag und was für Katastrophen in den Sinn gekommen, haben die jemals einen Sternenhimmel gesehen ?

Mike
Mike
-
Ulrich Rieth
Glaub ich nicht...
...allerdings gibt es sogar Space.com Mitarbeiter, die bei Sonnenuntergang den Orion gesehen haben wollen 
Nein im Ernst, das aktuelle PL war auf der NY Höhe grau oder grün. Und das ist ja nicht wirklich furchterregend.
Andererseits hätten die Amerikaner dann auch wieder einen fiktiven Grund gehabt, der den Blackout verursacht haben könnte. Die Suche wäre zu Ende gewesen und man hätte es auf geomagnetische Aktivität geschoben.
Gruß
Ulrich
Nein im Ernst, das aktuelle PL war auf der NY Höhe grau oder grün. Und das ist ja nicht wirklich furchterregend.
Andererseits hätten die Amerikaner dann auch wieder einen fiktiven Grund gehabt, der den Blackout verursacht haben könnte. Die Suche wäre zu Ende gewesen und man hätte es auf geomagnetische Aktivität geschoben.
Gruß
Ulrich
-
mikestb
erstens war es " ;-)" nicht ganz ernst gemeint
Hi Ulrich
und stell Dir mal vor, der Himmel leuchtet radioaktiv grün ....
ps: hier ein großes *GG*
und stell Dir mal vor, der Himmel leuchtet radioaktiv grün ....
ps: hier ein großes *GG*
-
Ulrich Rieth
LOL
Moin Mike!
> und stell Dir mal vor, der Himmel leuchtet radioaktiv grün ....
Ich hoffe Du hast vor lauter Schreck nicht Dein Töchterchen fallenlassen. Mein Kollege liegt jedenfalls jetzt noch unterm Tisch.
Er meinte dann aber, dass grün wohl schlimmer als rot sei. Grün seien schließlich die "bösen" Araber, rot dagegen die mittlerweile befreundeten Kommunisten.
Gruß
Ulrich
> und stell Dir mal vor, der Himmel leuchtet radioaktiv grün ....
Ich hoffe Du hast vor lauter Schreck nicht Dein Töchterchen fallenlassen. Mein Kollege liegt jedenfalls jetzt noch unterm Tisch.
Er meinte dann aber, dass grün wohl schlimmer als rot sei. Grün seien schließlich die "bösen" Araber, rot dagegen die mittlerweile befreundeten Kommunisten.
Gruß
Ulrich
-
mikestb
cool , Grüne sind böse Araber *LOL wegwerf*
cool , Grüne sind böse Araber *LOL wegwerf*
-
Peter Wloch
SEHR informativ hier...
ausser LOL nichts an Information !
Da muss man schon ins STD oder die Satelliten und SAMS abfragen zehn Minuten lang.
Ulrich, warum ist Dein Sam nicht an?
Hier lese ich nur Karneval...
Gruss
Peter
Da muss man schon ins STD oder die Satelliten und SAMS abfragen zehn Minuten lang.
Ulrich, warum ist Dein Sam nicht an?
Hier lese ich nur Karneval...
Gruss
Peter
-
Ulrich Rieth
Clown gefrühstückt oder was?
> ausser LOL nichts an Information!
Da Du die (huii, 3D) ja scheinbar selber findest, wo ist Dein Problem.
Wenns für uns interessant wäre, würden sich die Leute schon melden.
> Da muss man schon ins STD oder die Satelliten und SAMS abfragen
> zehn Minuten lang.
Aha, und wir müssen das, Deiner Meinung nach, für DICH machen und hier alles bekannt geben. Na Du hast Nerven...ts ts ts
> Ulrich, warum ist Dein Sam nicht an?
Wo ist der Bus?
> Hier lese ich nur Karneval...
Tä tä!
Gruß aus dem Circus
Ulrich
Da Du die (huii, 3D) ja scheinbar selber findest, wo ist Dein Problem.
Wenns für uns interessant wäre, würden sich die Leute schon melden.
> Da muss man schon ins STD oder die Satelliten und SAMS abfragen
> zehn Minuten lang.
Aha, und wir müssen das, Deiner Meinung nach, für DICH machen und hier alles bekannt geben. Na Du hast Nerven...ts ts ts
> Ulrich, warum ist Dein Sam nicht an?
Wo ist der Bus?
> Hier lese ich nur Karneval...
Tä tä!
Gruß aus dem Circus
Ulrich
-
lutz schenk
Es wird Nacht Senorita...
Pünktlich zum Feierabend ~17UT wechselt das Bz wieder schön nach Norden, so wie es sich gehört 
Damit auch ja bis zum dunkel werden hier alle Grundaktivität verraucht ist. Wer da wohl mal wieder hinter steckt... ?
Da macht man wohl in der Nacht etwas besseres als auf PL hoffen...
Na egal.
Was mir noch auffält zu der Aktivität ab 3UT heute, das dieser deutliche Umschwung in Bz mit einem rapiden Absinken der Protonen im EPAM auf allen Bändern einher geht.
So deutlich hab ich dies noch nicht gesehen.
Wieder um eine Erfahrung reicher, bei was sichalles PL-Chancen ergeben können. Aber das macht es auch nicht besser
Gruß Lutz
Damit auch ja bis zum dunkel werden hier alle Grundaktivität verraucht ist. Wer da wohl mal wieder hinter steckt... ?
Da macht man wohl in der Nacht etwas besseres als auf PL hoffen...
Na egal.
Was mir noch auffält zu der Aktivität ab 3UT heute, das dieser deutliche Umschwung in Bz mit einem rapiden Absinken der Protonen im EPAM auf allen Bändern einher geht.
So deutlich hab ich dies noch nicht gesehen.
Wieder um eine Erfahrung reicher, bei was sichalles PL-Chancen ergeben können. Aber das macht es auch nicht besser
Gruß Lutz
-
lutz schenk
Na gut, ein wenig zu früh geunkt...
vielleicht hält es ja... würde mich aber stark wundern.
Gruß Lutz
Gruß Lutz
-
Peter Wloch
Re: Etwas Geduld, Senior :)
Lutz, gerade eben kam diese Meldung aus Neuseeland im Std.
Dann geht doch noch was.
Und gegen Mitternacht kanns schon wieder besser aussehen...
------
Name: John Burt Location: Invercargill, New Zealand
Date: Mon, 18 Aug 2003 09:11:47 -0600
Subject: Current Auroral Activity
Just had another look outside (15.00 UTC Aug 18 2003) and the Aurora is still active. There are wave-like pulsations up to 35 degrees above the horizon, above a very bright arc visible from my house (moderate light pollution - outskirts of town with population of 50,000). Certainly worth checking out if its night in your area!
---------
Gruss
Peter
Dann geht doch noch was.
Und gegen Mitternacht kanns schon wieder besser aussehen...
------
Name: John Burt Location: Invercargill, New Zealand
Date: Mon, 18 Aug 2003 09:11:47 -0600
Subject: Current Auroral Activity
Just had another look outside (15.00 UTC Aug 18 2003) and the Aurora is still active. There are wave-like pulsations up to 35 degrees above the horizon, above a very bright arc visible from my house (moderate light pollution - outskirts of town with population of 50,000). Certainly worth checking out if its night in your area!
---------
Gruss
Peter